katechetika

A lista 7 elemet tartalmaz. Ezen az oldalon a 1 - 7 elemek láthatók.

A népiskolai vallástanítás és vallásos nevelés egyedüli; célja lehet a gyermekeknek öntudatos, személyes, alázatos és hűséges keresztyén, életre való vezetése azon módok szerint, amely módokon ezt az életet a református egyház éli meg. Református keresztyén hitünk igazságainak a gyermek lelkében életté és erővé kell változnia, hogy ezt az életet maga is öntudatosan táplálni, fenntartani és az élete különböző viszonylataiban határozottan érvényesíteni és, minden más világnézettel szemben képviselni képes legyen.

Ez a munka a vallásos nevelés és a vallástanítás teológiai alapon felépített rendszerét akarja adni. Hozzá akar járulni ezzel egyrészt a katechetika kérdéseinek tudományos teológiai megvilágításához, de másrészt segítséget is szeretne nyújtani azoknak, akik a vallásos nevelés munkájával foglalkoznak.

A kérdés, amelynek tárgyalásába bocsátkozunk, egyike a legnehezebbeknek. A nehézség két oldalról nehezedik elébünk. Egyik részből abban nyilvánul meg, hogy a tudományok, melyeknek körébe vág, mai napig nem részesültek kidolgozásban. A vallás filozófiája és lélektana ilyen néven igen fiatal diszciplínája a filozófiának, mint teológia, évszázadokon át hevert a hivatásos teológusok kezében.A másik tudomány, melynek körébe munkánk vág, a katechetika, vagyis a vallásos nevelés tudománya.

Egyházunk mindenkor törekedett arra, hogy a Szentírás történeteit és tanítását a legfiatalabbakkal is megismertesse. Ez azt is jelenti, hogy ilyen jellegű szolgálatát is a legmegfelelőbben, „testreszabottabban” kell tennie. E dolgozat tehát a mesepszichológia néhány felismerését ismerteti és megvizsgálja, hogy miként lehet felhasználni ezeket a gyermekekkel való munka elősegítse és megkönnyítése érdekében.

Ha azt gondolta volna, hogy az első néhány évtizedet könnyedén át lehet lapozni, észreveszi, hogy a katekézis és a lelkigondozás ebben a folyóiratban nem csak egy-egy elméleti gondolkodót foglalkoztat, hanem – aki valamilyen módon érintettnek vagy megszólítottnak érzi magát – az válaszol, továbbgondol, reflektál. Viták zajlanak, vélemények ütköznek, álláspontok feszülnek egymásnak, amitől szinte életre kel az egész egyházi korszak.

Az a kérdés, mellyel foglalkozni akarunk, a modern nevelés egyik legnagyobb kérdése. Talán épen azért úgy elméletében, mint gyakorlatában a legellentétesebb nézetek és gyakorlatok merülnek fel. Mindenkinek van «elmélete» vagy, ha az nincs, azt pótló «tapasztalata» az ifjúság gondozásának módszerére, s ennek a sok, egymást váltogató, de összefüggéstelen véleménynek tulajdonitható, hogy a dolog nincs megoldva. Magának az ifjúsági munkának vagy az ifjúság gondozásának célját is ellentétesen jelölik ki az erre irányuló mozgalmak.

Subscribe to katechetika